MUSA, HZ.



Musa’n─▒n do─čdu─ču d├Ânemde, Yakub’un on iki o─člunun soyundan gelen on iki ─░bran├« kabilesi M─▒s─▒r’da huzur i├žinde ya┼čamaktad─▒r. Ger├žekten de ─░brahim’in soyundan gelenler, Tanr─▒’n─▒n Yakub’un ├žocuklar─▒na vaat etti─či Kenan topraklar─▒ndan ka├žm─▒┼člard─▒. Yusuf’un (Yakub’un o─člu) soyunun t├╝kenmesinden sonra M─▒s─▒r’da Yusuf’u bilmeyen yeni bir firavun ├ž─▒kt─▒. Yeni h├╝k├╝mdar kendini, selefinin Yakup’un soyuyla yapt─▒─č─▒ anla┼čmalara ba─čl─▒ hissetmedi. ─░srailo─čullar─▒n─▒ potansiyel bir tehlike olarak g├Âr├╝p zenginliklerine ve g├╝├žlerine k├Ât├╝ g├Âzle bakmaya ve a─č─▒r i┼člerle onlar─▒ bunaltmaya ba┼člad─▒. Ama ├žok ge├žmeden bu politikan─▒n sonu├žlar─▒ndan ho┼čnutsuz kalarak, yeni do─čan erkek ├žocuklar─▒n ├Âld├╝r├╝lmesini emretti.
Levi kabilesinden bir ailenin ├žocu─ču olan Musa, halk─▒n─▒n zul├╝mlere u─črad─▒─č─▒ bu ko┼čullarda d├╝nyaya geldi. Yorumcular Musa’n─▒n do─čum tarihinin M.├ľ. 13.-12. y├╝zy─▒llar aras─▒na rastlad─▒─č─▒ konusunda g├Âr├╝┼č birli─či i├žindedir. Kitab-─▒ Mukaddes, Musa’n─▒n ya┼čam─▒n─▒n ilk y─▒llar─▒ndan olduk├ža az s├Âz eder; bu konudaki on ayetin gizemi, ├žok ├že┼čitli yorumlara yol a├žm─▒┼čt─▒r. Bu ayetler, yeni do─čan o─člunu ├╝├ž aydan fazla saklayamayan annesinin, onu ziftle kaplanm─▒┼č bir sepetin i├žine yat─▒r─▒p ablas─▒ Miryam’─▒n g├Âzetiminde nas─▒l ─▒rma─č─▒n k─▒y─▒s─▒na b─▒rakt─▒─č─▒n─▒ anlat─▒r. Irmakta y─▒kanmaya gelen firavunun k─▒z─▒ ├žocu─ču bulur; onu evl├ót edinip, para kar┼č─▒l─▒─č─▒nda bakmas─▒ i├žin kendi annesine verir. ├çocuk b├╝y├╝y├╝nce kendisini evl├ót edinmi┼č olan annesinin yan─▒na d├Âner. ├ťvey annesi sulardan ├žekip ├ž─▒kard─▒─č─▒ i├žin ona Musa ad─▒n─▒ verir ama M─▒s─▒r k├Âkenli bu ad “o─člu” anlam─▒na gelmektedir. Sonraki ayetler Musa’n─▒n nas─▒l ─░bran├«lerle kader birli─čine girdi─čini anlat─▒r. Ger├žekten de Musa, firavunun saray─▒nda, yani halk─▒ndan uzakta yeti┼čtirildikten sonra karde┼člerinin aras─▒na gider ve onlar─▒n a─č─▒r ac─▒lar─▒n─▒ payla┼č─▒r. Onlardan yana oldu─čunu a├ž─▒k├ža g├Âstererek, ├žocuklu─čuyla ve gen├žli─čiyle olan ba─člar─▒n─▒ kopar─▒r. Hem isyan─▒n─▒n co┼čkusunu hem de adalet arzusunu ortaya koyan bir hareketle, bir ─░bran├«’yi d├Âverken g├Ârd├╝─č├╝ bir M─▒s─▒rl─▒’y─▒ ├Âld├╝r├╝r. Ka├žmak zorunda kalan Musa, Midyan ├ž├Âl├╝ne s─▒─č─▒narak orada Yetro’nun ├žobanlar taraf─▒ndan tehdit edilen k─▒zlar─▒n─▒ kurtar─▒r. Midyan rahibi olan Yetro, minnettarl─▒─č─▒n─▒ g├Âstermek i├žin Musa’y─▒ evinde kalmaya davet eder ve k─▒zlar─▒ndan birini e┼č olarak ona verir. Bu misafirlik d├Âneminde, Tanr─▒ ilk kez Musa’ya g├Âr├╝n├╝r ve ona ad─▒n─▒ (Yahve) s├Âyler; Musa’ya halk─▒n─▒ kurtarma, daha sonra da s├╝t├╝n ve bal─▒n sel gibi akt─▒─č─▒ Kenan ├╝lkesine g├Ât├╝rme g├Ârevini verir. Musa bunun ├╝zerine M─▒s─▒r’a d├Âner.



Arkada■řna Yolla
Yazřcř Dostu Sayfa