NAMIK KEMAL



NAMIK KEMAL(1840 Tekirda─č – 1888 Gelibolu) T├╝rk edebiyat ve d├╝┼č├╝n adam─▒. B├╝y├╝k babas─▒yla birlikte s├╝rekli ┼čehir de─či┼čtirdi─činden, ├Â─črenimini tamamlayamad─▒. ─░stanbul’da ┼×inasi’nin ├ž─▒kard─▒─č─▒ Tasvir-i Efk├ór gazetesinde ├žal─▒┼čmaya ba┼člad─▒. ┼×inasi’nin Fransa’ya yerle┼čmesiyle birlikte, gazetenin y├Ânetimini devrald─▒. Yazd─▒─č─▒ muhalif yaz─▒lar dolay─▒s─▒yla h├╝k├╗metin tepkisini ├žekti. S├╝rg├╝n edilece─čini anlay─▒nca Fransa’ya ka├žt─▒. Oradan ─░ngiltere’ye ge├žerek, Londra’da ├Ânce Muhbir, ard─▒ndan da H├╝rriyet gazetesini ├ž─▒kard─▒. 1870 y─▒l─▒nda ─░stanbul’a d├Ând├╝. Yeniden gazete ├ž─▒karmaya ba┼člad─▒; ancak yay─▒mlad─▒─č─▒ ─░bret adl─▒ gazete k─▒sa s├╝rede kapat─▒ld─▒ ve Magosa’ya s├╝r├╝ld├╝. 1876 y─▒l─▒nda Osmanl─▒ Devleti’nin ilk anayasas─▒ olan Kanun-├« Esas├«’nin haz─▒rlanmas─▒nda g├Ârev ald─▒; ancak II. Abd├╝lhamit, anayasay─▒ haz─▒rlayan komisyonun di─čer ├╝yeleri gibi, onu da s├╝rg├╝ne g├Ânderdi. Bundan sonraki ya┼čam─▒ s├╝rekli s├╝rg├╝nde ge├žti.

Nam─▒k Kemal edebiyata ┼čiirle ba┼člam─▒┼č, daha sonra ┼×inasi’nin de etkisiyle, d├╝z yaz─▒ya yo─čunla┼čm─▒┼čt─▒r. T├╝rk ┼čiirinde “vatan”, “h├╝rriyet” gibi kavramlar─▒ ilk kez o ┼čiirlerinde kullanm─▒┼čt─▒r. Bat─▒ edebiyat─▒n─▒n roman, tiyatro, ele┼čtiri gibi yaz─▒ t├╝rlerinin T├╝rk edebiyat─▒nda yer bulmas─▒nda ├Ânemli rol oynam─▒┼čt─▒r.

Yap─▒tlar─▒nda ├žo─čunlukla vatan sevgisi, ba─č─▒ms─▒zl─▒k gibi temalar ├Ân pl├óna ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Vatan Yahut Silistre adl─▒ tiyatro oyunu sahnelendi─činde, izleyiciler co┼čkuya kap─▒larak sokaklarda g├Âsteriler yapm─▒┼člard─▒r. Nam─▒k Kemal “vatan ┼čairi” olarak da an─▒l─▒r.

Ba┼čl─▒ca yap─▒tlar─▒ ┼čunlard─▒r:
Romanlar─▒; ─░ntibah, Cezmi; oyunlar─▒; Vatan Yahut Silistre, Zavall─▒ ├çocuk, ├ékif Bey, G├╝lnihal Kara Bel├ó; ele┼čtiri yaz─▒lar─▒; Tahrib-i Harabat, Renan M├╝dafaanamesi, ─░rfan Pa┼čaya Mektup, Mukaddime-i Cel├ól; ┼čiirleri ├Âl├╝m├╝nden sonra Nam─▒k Kemal’in ┼×iirleri ad─▒ alt─▒nda toplanm─▒┼čt─▒r.



Arkada■řna Yolla
Yazřcř Dostu Sayfa